Традиційне економічне визначення капіталу ігнорує життєво важливі компоненти, що отримуються з навколишнього середовища і від суспільства. Основна суть концепції капіталу полягає в тому, що це запас або актив, який забезпечує створення потоку товарів і послуг в інтересах добробуту людей. Однак цілком очевидно, що вузьке традиційне економічне визначення не повною мірою охоплює всі джерела, з яких підприємства отримують вигоду, і що існують джерела капіталу за межами виробничих активів організації, що сприяють виробництву економічної продукції в тому числі.
Все ширше визнається, що капітали, такі як природні ресурси, людські знання і соціальна згуртованість, є критично важливими ресурсами й активами, які бізнес і економіка в цілому використовують для створення своїх продуктів і послуг.
Тому в останні роки такими організаціями, як Світовий банк, Організація економічного співробітництва і розвитку, а також Департаментом навколишнього середовища, продовольства і сільських справ Великої Британії були розроблені кілька моделей, що розглядають капітали в комплексі. Метою даних пропозицій є визнання і встановлення відмінностей більш широких запасів і активів.
Категоризація 6 капіталів була запропонована Радою з міжнародної інтегрованої звітності (IIRC) як система структур, кожна з яких взаємодіє і поєднується одна з одною, а отже всі вони є основними ресурсами, на які організації покладаються, щоб успішно функціонувати і виробляти продукти та послуги.
Виробничий (промисловий) капітал
Промисловий капітал — це виготовлені людиною фізичні об’єкти, що використовуються компанією для виробництва товарів або надання послуг. До нього належать:
- будівлі;
- обладнання;
- інфраструктура (дороги, порти, мости, відхідні й водоочисні споруди).
Фінансовий капітал
Фінансовий капітал — це пул коштів, який:
- доступний організації для використання у виробництві товарів або наданні послуг;
- отриманий за допомогою фінансових вливань, таких як кредити, акціонерний капітал, гранти, інвестиції та інші види фінансових операцій.
Природний капітал
Природний капітал є органічним внеском у виробництво товарів або надання послуг.
Діяльність організації має позитивний чи негативний вплив на природний капітал.
Поняття включає в себе:
- воду, землю, корисні копалини і ліси;
- біорізноманіття та здоров’я екосистем.
Соціальний капітал
Соціальний капітал — конкретно окреслені норми взаємовідносин всередині соціальних груп і між ними, що служать підвищенню індивідуального і колективного добробуту.
Соціальний капітал містить:
- спільні цінності та поведінку;
- ключові відносини, а також довіру і лояльність до компанії, захист клієнтів, постачальників і бізнес-партнерів;
- соціальне схвалення роботи компанії.
Людський капітал
Це навички та досвід людей, а також їхні прагнення до впровадження інновацій, в тому числі:
- узгодження і підтримка структури управління і етичних цінностей, таких як визнання прав людини;
- здатність розуміти і впроваджувати організаційні стратегії;
- лояльність до компанії та наявність мотивації до вдосконалення процесів, товарів і послуг, в тому числі управлінські здібності та здатність до командної роботи.
Інтелектуальний капітал
Інтелектуальний капітал — нематеріальні активи, що забезпечують конкурентоспроможні переваги, в тому числі:
- інтелектуальна власність, така як патенти, авторські права, програмні та організаційні системи, процедури та протоколи;
- нематеріальні активи, пов’язані з брендом і репутацією, напрацьованою компанією.
Сталий розвиток і зміщення акценту на людський капітал
Поняття стійкого розвитку уособлює саму сутність зміщення акценту з виробничого і природного капіталу на людський та інтелектуальний.
Економіка, що сотні років будувалася на виробництві товарів і їх продажу, наразі зазнає труднощів при оцінці таких ресурсів, як знання, досвід і креативність. Водночас у багатьох випадках не береться до уваги виснаження природних ресурсів, необхідність їх збереження або отримання альтернативи.
Сталий розвиток з одного боку має на увазі уповільнення темпу незбалансованого економічного зростання, а з іншого — поліпшення добробуту соціуму за рахунок більш раціонального і розумного використання всіх видів ресурсів. Основні цілі сталого розвитку були озвучені ООН у 2015 році й охоплюють період до 2030 року.
Для стимуляції переходу до сталого розвитку країни почали впроваджувати цю ідею на рівні нормативної бази. У бухгалтерській звітності з’явилися пункти, що стосуються інвестицій в людський капітал, також це знайшло своє відображення в пунктах “ділова репутація” та витратах за звичайними видами діяльності.
Запропонована у 2000 році форма звітності Global Reporting Initiative (GRI) є найбільш зрозумілою і структурованою системою, яку використовують компанії більш ніж у 90 країнах. Вона відповідає на питання оформлення звітності про сталий розвиток, корпоративної і соціальної відповідальності, а також впливу на екологію.
Річний звіт “Нафтогазу“
Людський капітал в Україні
У 2017 році в списку The Human Capital Index, опублікованому Всесвітнім економічним форумом, Україна посіла 24 місце зі 130 за рівнем розвитку людського капіталу і стала одним з лідерів серед країн, що розвиваються.
Однак за твердженням експертів, ситуація може сильно погіршитись у зв’язку з масовою еміграцією людей за кордон. Допомогти може контроль за напрацюванням компаніями людського капіталу з боку держави — у вигляді введення обов’язкової звітності, й Україна вже зробила крок у цьому напрямі.
Останні зміни, внесені до Закону “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”, передбачають обов’язкове подання звіту про управління для підприємств середнього та великого розміру. Особливу увагу варто надати тому, що у цьому звіті великі підприємства крім фінансової мають надати ще й додаткову інформацію — таку, що пропонує прозорий огляд шляху розвитку компанії та її актуального стану разом з чіткою картиною наявних у неї основних ризиків і невизначеностей.
У звіті мають бути висвітлені наступні моменти:
- імовірні можливості подальшого розвитку компанії;
- інформація про проведені дослідження та загальний розвиток;
- інформація про придбання власних акцій;
- існування філій компанії;
- застосування фінансових інструментів і, — якщо це істотно для оцінки активів підприємства, його зобов’язань, фінансового положення і доходів та витрат, — завдання і політику компанії в сфері управління фінансовими ризиками, враховуючи політику відносно страхування кожного основного виду запланованих операцій, до яких застосовується облік хеджування, а також вірогідність виявлення ризиків — цінового, кредитного, грошових потоків та ліквідності.